Tävlingshelg i Frövi

0kommentarer

Jag och jyttejävel har varit i Frövi och tävlat i 2 dagar.
Vilken hemsk helg säger jag bara!!

Det gick skit i alla lopp och upplägget under dagarna var skit det med!

Första loppet på lördagen. Agilityn så var det precis som om hon glömt av det här med 2 av 2 på! Hon bara rusade utan att ha nån kontroll alls. Hon bara drog och tog sin egen väg utan att slå på ON knappen i öronen.

Så på söndagens agilitylopp så bestämde jag mig för att 2 av 2 på gäller fan imej! Så jag stoppade upp på alla kontakt fält för att få henne att tänka efter lite, gick ju så där! Balansen gick väl okej även om jag inte hann med släpp kommandot innan hon satte fart igen. Då blev jag om möjligt ännu surare och när A hindret kom så ställde jag mig framför hindret och framför henne och lät: stanna! Stanna! Stanna!
Se framför er nu hur jag står nästintill stilla mitt framför hunden och kommenderar detta 3 ggr. Och trots det så bara drar hon!! Vid det här laget var jag förbannad!!!!
Så när hunden till sist kom till gungan så skrek jag i ansiktet på henne! STANNA!! Hon stannar väntar in släpp kommandot och kör resten av banan jättebra.

Det enda som funkade så där okej i helgen va sista hopp loppet, vi diskade oss, visst jag stod lite dumt till men min hund är inte dum så hon ska kunna lyssna oavsett vilket håll jag står åt! Resten av loppet gick ganska okej.

Slutsatsen: jag vet att man alltid säger att det är aldrig hundens fel, men JO!! Vissa gånger är det faktiskt hundens fel!! :)

Och upplägget ska vi dra lite snabbt med!
Klass 1. Large, medium, small. Uppehåll. Small, medium, large!

Så ni kan ju tänka er hur kul jag hade som startade först eller nästan först på tävlingsdagen, vänta 7 (!!!!) timmar sedan starta nästan sist bägge dagarna! Denna vänta gjorde ju varken förarna eller hundarna något gott!

Hoppas verkligen att dom nästa år gör upplägget lika för alla!

Kommentera

Publiceras ej