Jytte uppdatering

0kommentarer

Utöver resan så jag har lagt ner ganska mycket träning på Jytte. Hon är ju trots allt min arbetshund nu när Amber gått i pension och Ebba är ju en pinscher i ett nötskal och tänker minsann inte träna om inte hon vill!!! Så det så! (För det mesta vill hon ju träna men inte med mig bara, Skithund J )

 Agilityträningen går bra och jag har fokuserat mycket på vissa saker och mindre på andra. Nu i efterhand när hon har lite mer vana känns det som att det är lättare att rätta till och hon är som tur va lite border collie lik och är lättlärd! J

Det ska bli kul att få tävla henne i höst och komma ut på tävlingar och kolla hur hon reagerar på att det är massa andra hundar överallt och människor framför allt.

Jag har till och med byggt upp en mini agilitybana i min trägård. (Jag har köpt nytt hus) Så nu tränar vi slalomingångar för fullt.

 

Lydnad funkar inte riktigt för oss. Hon vill inte gå nära och blir istället låg när man ställer ordentliga krav på henne. Vet inte om jag måste vänta lite med det innan hon kanske mognar mer i huvet. Stundvis går det bra men...

Däremot skogsarbete går ju jättebra.. Upplet på 20 föremål är ju inga problem… Och spår har vi precis börjat med. Personspår…. Och det går jättebra! Hon är jätteintresserad och spårar jätteduktigt. Provat blod några gånger men då blev hon låg och ville absolut inte. Får vänta nått halvår kanske.

 

Vallningen.. ja va ska jag säga.. Jag har hållt på och vallat och vallat varje vecka hela tiden och hon tänder inte till…. Jag har gjort allt så kravlöst som möjligt utan att låta henne gå över styr. Men vallningen fungerar inte för oss just nu. Hon har ett intresse för fåren men om jag är på henne för minsta lilla så stänger hon av helt och tittar inte ens åt fåren.  Så nu under vintern trots att det varit barmark så har vi lagt det helt åt hyllan och bara låtit det vara. Så förhoppningsvis så kanske vi kan börja till vår/sommar igen. Just nu har jag vallhunden som inte vill valla.

 

Detta var mig en kort sammanfattning men jag har nog täckt det mesta.

Alla mår bra, Leo växer så det knakar och nu är det mindre än en månad kvar innan han fyller hela 6 år!! Han börjar skolan till hösten och ser jättemycket fram emot detta.

 

Tills nästa gång (när det nu blir).. God fortsättning och ha ett framgångsrikt tävlingsår!

 

Kommentera

Publiceras ej