Tävlings update Tranås och Göteborg

0kommentarer

Tranås
 
Helgen efter Njudung så åkte jag och Jytte och tävlade i Tranås. Jytte skulle debutera i klass 3 då vi fick vår uppflyttningspinne i Njudung i hoppklassen.
När jag gick banan så tänkte jag att den är ju inte så krånglig. Typ inga fällor eller nått. Det blir säkert en bana som många nollar och det blir en kamp om klockan i slutändan.
 
Jag hade ett ganska sent startnummer och hann se ganska många ekipage före mig. Och den ena efter den andra fick problem. Antingen i starten där alla hinder står väldigt tajt och det svänger en del eller direkt efter långhoppet då man snabbt ska svänga in mot mitten. Där hamnade många alldeles för långt ut och dom missade hopphindret och fick då vägran för det.
 
Där hade dock vi inga problem men efter muren så fastnade Jytte i tunnelln och kravlade sig ut på sidan, kostade lite tid. Efter det gick det ine lika bra. Jag blev alldeles för sen med blindbytet och hon tar inte slalomingången, Där fick vi 5 fel och fick ta om. Sen efter slalomet så kommer korta tunneln och sen ett hopphinder direkt till höger. Jag är på rätt sida och ropar men Jytte hittade istället hindret till vänster och vi blev diskade. Just i det ögonblicket blev jag lite besviken på min hund. För oxern står inte ens i linje. Hon alltså struntade i mig för att hitta på en egen väg.
Jäkla hund :)
 
 
 
Göteborg
 
Förra helgen var jag och Jytte i Bollebygd och tävlade agilityklass 2. Det var dubbla klasser och jag jagade sista pinnen som jag behövde för att få tävla klass 3 i morgon i Karlskoga.
Första loppet kändes kanon till en början. Hon lyssnar kanon och fort och tajt går det. Sedan ger jag henne en raksträcka med hinder fram till A-hindret men då springer hon förbi ett hinder och rakt på A-hindret och vi diskar oss.
Andra loppet hade lite klurigheter men kändes precis som min typ av bana. Dock fick Jytte för sig att hon inte ville lyssna riktigt så jag fick skrika för kung och fosterland för att få hennes upp märksamhet. Hon flöt ut jättelåååångt på flera ställen. Och vissa ställen gick hon mer på linjen än på mina kommandon.
Sån tur va så nollade vi och det räckte till vår uppflyttningspinne.
Så här kommer en film som visar hur det inte ska gå till, men kan gå vägen :)
 
 
 
I morgon väntas klass 3 i Karlskoga.
 
 

Kommentera

Publiceras ej