Freebirthing- Att föda hemma!

0kommentarer

Såg alldeles nyss en brittisk dukomentär på kanal 5 om kvinnor som väljer att föda sina barn i sitt hem.
Utan någon barnmorska eller läkare i närheten. Dom vill förlösa sig själva!!
Och många vill då ha en helt smärtfri förlossning medans de gör allt detta.

Jag visste inte ens att det var nån slags trend som kvinnor hakar på. Hur kan jag missat detta?
Det finns alltså en hel internetsida om hur det kan gå till, vad man ska tänka på osv.... En kvinna som fött sina egna barn i sitt eget hem och nu uppmuntrar andra till att göra detsamma!
Här kan man gå in och se filmer på kvinnor som förlöser sina egna barn och det ser hur enkelt och smidigt ut som helst!
Om ni är inne och kikar så titta på kvinnan i rött hår som föder i en liten barn-pool!

Lite imponerad är jag allt även om jag aldrig skulle få för mig att göra detta själv, då jag är alldeles för mån om att vilja ha hjälp från läkare och annat om något skulle gå fel med mig eller barnet. Skulle inte våga riskera nått sånt.
Dessutom var det ju olagligt att göra det hemma utan en barnmorska eller läkare!

Nu när jag sett den här dokumentären så märker jag ganska tydligt att hela förlossningsbiten skilljer sig väldigt mycket mellan sverige och england.
Eller ja.... jag tror det!!
För jag har ju vart inne på förlossningen och jag hade en jätttebra upplevelse. ALLA barnmorskor var helt underbara!! Ingen dålig erfarenhet alls! Nu fattar ju även jag att ALLA inte hade det lite underbart som jag. det finns ju alltid avvikelser.  Men jag kan men alla säkerhet säga att jag absolut inte hört att folk här i sverige vill föda hemma, själva!

Väldigt knepig tv-stund för mig! men som sagt.. Väldigt starkt av dem som klarade det!!

Kommentera

Publiceras ej