Mina första intryck av Jytte...

0kommentarer

Då har lite mer än en vecka gått och vardagen med Jytte går förvånansvärt bra. Vi har påbörjat lite lättare träning som kontakt, sitt, ligg, frambens kontroll, agilitytunnel.

Denna fröken är väldigt lättlärd och allt känns väldigt bra med henne. Hon är väldigt mycket annorlunda som valp än mina tidigare hundar. Jytte är väldigt livlig, nyfiken och tar för sig. Dock är hennes flyktinstinkt väldigt stark, något som mina andra hundar inte alls varit..
Lite bekymmersamt men det hoppas vi verkligen få bukt på fortast möjligt. Atlas t ex har ju aldrig tagit till flykt. Är det nått som skramlat eller låter och fläktat på något sätt så har han alltid varit den som varit först framme för att undersöka. Jytte däremot flyr alla världens väg och vill inte under några omstädigheter veta vad det var.....

Jytte är som sagt väldigt lättlärd och ganska villig att pröva det mesta som jag försatt henne i. Sitt jobbar vi med varje dag för att få det att sitta ordentligt... Hon är mer intresserad av handtecken än av själva rösten. Amber och Atlas lärde sig sittkommandot rekordfort och handtecknen tog jag bort redan efter några dagar. Jytte jobbar vidare. :)

Kontakt träningen går jättebra!! Det anammade hon fort. Redan efter de första 10 sekundrarna visste hon vad det gick ut på och håller i det i övningen varje dag. Precis som Atlasen som valp. Amber däremot fattade aldrig det här och gör knappt det än.. :)

Vi har provat på ligg och det går bra, men jag tänker avvakta med det lite till.

jag kan nog skriva hur mycket som helst men än så länge så njuter vi mycket med att lära känna varandra lite. Hon har tydliga signaler för när hon är nödig. Gott tecken det!! Har varit väldigt få olyckor inne och när vi går ut så gör hon det hon ska relativt fort.

Just nu ligger hon vid mina fötter och är helt utmattad. Hon är tydligen precis som Amber. Överförtjust i snö!! Hon kör ner hela huvudet i snön och forserar bara! Hon och Amber har varit ute och lekt massa i snön så dom sover gott.
Ebba däremot bara ligger i sin bur och vägrar gå ut, fick dra ut henne för att kissa på morgonen. Hon gillar inte när det är massa snö som flyger omkring.

Vi har för övrigt snöstorm i skövde!!

Här kommer lite bilder från första veckan...







Kort summerat men fler inlägg om henne kommer nog :)

Kommentera

Publiceras ej