Första vallintrycket

1kommentarer

Jytteliten precis fyllda 9 månader har träffat fåren idag för första gången.
Jag anmälde henne och mig till en förberedande vallkurs som handlar vall lydnaden.
Nu tycker ju jag själv att jag har ganska så bra lydnad på henne som 9 månaders hund, men som jag befarade så sa instrutörerna till mig att det förmodligen kommer att avta. :)

Så fort dom får tändning på fåren och slutar fokusera på föraren så kommer den jobbiga biten. Det märkte jag inte av idag men kommer med all säkerhet att få göra. :)

Först hade vi lite lydnad runt fållan med fåren i, gick ju jättebra och jag kunde lämna henne liggandes vid fållan och gå därifrån. Hon hade mer fokus på mig än fåren. Hon kollade mest på dom som om de vore några konstiga varelser som det var bättre att kolla bort från.
Det hon var mest fokurerad på var ju att äta all skit på marken, jättemumsigt tydligen! För det gjorde hon i stort sett hela tiden idag, åt fårskit!

Sen så hade vi balansövning med hjälp av fållan, åter igen så sprang hon mest runt och fokuserade på skiten som hon ännu inte var mätt på...
Än hade hon istort sett ingen tändning på fåren och sprang mest runt med bajs i mun...

Efter en kort paus så släppte vi ut fåren och nu blev det genast lite roligare. Dom rörde ju på sig och sprang lite... Genast fick hon tändning och börjae lattja och finta lite med dom.
Balansövningen gick ju självklart bättre när hon blev lite fokuserad på fåren istället för skiten även om hon norpade en lite då och då.... :)
Här märkte jag pyttelite att min vardagslydnad började sila lite, men inte mycket som tur va

Överlag så var detta kurstillfället bra. Instruktörerna verkar jättebra och förklarar bra!
Ser fram emot nästa möte med fåren och förhoppningsvis har Jytte lite mersmak med.

1 kommentarer

Josefin

08 Jun 2011 13:55

Vad roligt!!! Är så himla häftigt att se när de tänder ordentligt! Älskar att valla! Och det är inte säkert att lydnaden blir sämre. Bara man ser till att de inte lyckas med att inte lyssna så vet de ju inte att det är möjligt att inte lyda. Era är både hörsam och olydig. Fast olydig i sådan term att han inte vet vad det är jag vill att han ska göra istället för det som han vill. Så långt har vi inte kommit ännu. Lina är tricket till det mesta!

Kommentera

Publiceras ej